ارتباط چشمی و ۴ دقیقه طلایی در جلسات کاری

ارتباط چشمی

ارتباط چشمی صحیح تأثیر بسیار زیادی در شکل گیری ارتباطات ما دارد. چشم ها در زبان بدن به عنوان دریچه ها و پنجره هایی به درون شناخته می شوند. یعنی می توان از این پنجره به راحتی پی به درون طرف مقابل برد. همین چشم ها، رازهای درون شما را نیز افشا می کنند. بنابراین، در اولین گام، باید به تأثیر ارتباط چشمی مؤثر بپردازیم. این موضوع در جلسات کاری، ارائه ها، نشست ها و برخوردهای روزمره به شما کمک خواهد کرد.

۴ دقیقه طلایی

هسته اولیه ارتباطات ما با اطرافیان، در چهار دقیقه اول آن ارتباط شکل می گیرد. یعنی در همین ۴ دقیقه است که برداشت کلی طرف مقابل از شما در ذهن او نقش می بندد. البته در همین ۴ دقیقه هم ۷ ثانیه اول آن است که بیشترین نقش را دارد. بنابراین، با شناخت این نکته مهم، می توان درک بهتری از ارتباط چشمی و زمان استفاده از آن داشت.

ارتباط چشمی در ابتدای ملاقات

بر اساس قاعده ۴ دقیقه طلایی، اولین برخورد شما با طرف مقابل بسیار مهم است. چه بسا اگر تصویر بدی از شما در ذهن او شکل بگیرد، تغییر آن نگاه بسیار دشوار باشد. در کنار نکات مهمی که باید در نحوه دست دادن با طرف مقابل رعایت کنید، حفظ ارتباط چشمی نیز بسیار مهم است. بنابراین، همزمان با دست دادن، ارتباط چشمی خود را با طرف مقابل برقرار کنید. در این هنگام از قدرت لبخند غافل نشوید.

ارتباط چشمی در جلسات

برقراری ارتباط چشمی در جلسات نیز بسیار مهم است. برخی تصور می کنند که اگر به نوشتن مطالب مشغول باشند، حس بهتری را به او انتقال می دهند. این در حالی است که نکته برداری نباید ارتباطات چشمی شما را به حاشیه برد. بنابراین، به هیچ وجه در یادداشت برداری از صحبت های طرف مقابل افراط نکنید.

عدم ارتباط چشمی نشانه چیست؟

زمانی که شما ارتباط چشمی ضعیفی برقرار می کنید، دو نکته در ذهن طرف مقابل شکل می گیرد. نکته اول این است که شما اعتماد به نفس کافی ندارید. افراد با اعتماد به نفس، به درستی از این امر استفاده می کنند. نکته دوم این است که شما قابل اعتماد جلوه نمی کنید. وقتی شما به طرف مقابل نگاه می کنید، نشان می دهید که او برای شما بسیار مهم است. بنابراین، او نیز می تواند به شما اعتماد کند، چرا که شما را بسیار محبوب تر و قابل اعتمادتر می بیند.

ارتباط چشمی زنده!

اگر دقت کرده باشید، گاهی ارتباط چشمی ما مرده است. به طرف مقابل نگاه می کنیم، اما واقعا ذهنمان جای دیگری است. شاید در کلاس درس این موضوع را تجربه کرده باشید. وقتی به استاد نگاه می کردید اما حواستان جای دیگری بود. شاید هم حتی استاد مچتان را گرفته باشد! در واقع، تماس چشمی خیره و بدون تحرک شما، درونتان را آشکار می کند. وقتی چشمانتان ثابت به یک نکته خیره می شود، احتمالا ذهنتان جای دیگری است! پس، چشمانتان را زنده کنید و تکان دهید.

کج کردن سر در زمان برقراری ارتباط چشمی

کج کردن سر نیز می تواند اشتیاق شما برای شنیدن صحبت های طرف مقابل را نشان دهد. یعنی پشت تماس چشمی و ارتباط چشمی شما، دقت و توجه نهفته است. اگر شما حین تماس چشمی، سرتان را قدری کج کنید، نگاهتان عمیق تر و جستجوگرانه خواهد شد.

تکان دادن سر در زمان برقراری ارتباط چشمی

در فرهنگ ما، تکان دادن سر به نشانه تأیید بسیار رایج است. اما تکان دادن سر نیز باید زنده و مؤثر باشد. حرکات ثابت سر شما، باز هم نشان دهنده این است که ذهنتان جای دیگری است. در اینجا نیز ارتباط چشمی به شما چندان کمک نخواهد کرد.

حقوقدانان سه بعدی

ویدئوی «راز چشم ها در جلسات کاری» به موضوع استفاده از ارتباط چشمی در جلسات می پردازد. سیدعلیرضا شکوهیان در این ویدیو به توضیح این نکته پرداخته است. شما می توانید دیگر مطالب حوزه «زبان بدن» را از این بخش از سایت مطالعه فرمایید. سایت حقوقدانان سه بعدی مرجع ارائه نکات مربوط به برندسازی شخصی و مذاکره حقوقی به حقوقدانان و وکلا است. این سایت نکاتی را به حقوقدانان ارائه می کند که به فعالیت حرفه ای آنان کمک خواهد کرد.   

اشتراک گذاری: