جلسات فوری و ۴ گام برای موفقیت در آن

جلسات فوری

جلسات فوری و شرکت در آن، همیشه یکی از دغدغه های حقوقدانان و وکلا است. شاید بهترین راه برای شرکت در جلسات این است که موضوع آن را از قبل بدانید. در مورد آن تحقیق کنید. شخصیت طرف مقابل را ارزیابی کنید. مباحث خود را آماده کنید و برای چالش های احتمالی جلسه راه حل داشته باشید. اما همیشه وضع، باب میل شما نیست.

گاهی اوقات جلسات فوری تمام برنامه ریزی های شما را به هم می ریزند. بیشترین چیزی که می تواند شما را نگران کند، عدم اطمینان است. عدم اطمینان از اینکه طرف مقابل شما چه ویژگی هایی دارد؟ شما دقیقاً باید راجع به چه چیزی صحبت کنید؟ باید از کدام نقطه وارد بحث شوید؟ چگونه باید بحث را به پایان ببرید و مواردی از این دست.

در این مقاله، به چهار راهکار مهم برای شرکت در جلسات فوری اشاره شده است. راهکارهایی که می تواند چالش ها و نگرانی های شما در این جلسات را کاهش دهد. پس، به جای نگرانی، کافی است قبل از جلسه این مقاله را مطالعه کنید.

گام اول پیش از جلسات فوری: خواسته شما چیست؟

اولین راهکار برای شرکت در جلسات فوری این است که بدانید به دنبال چه هستید. ابتدا باید خواسته های خود را مشخص کنید. محدوده خواسته های خود را هم مشخص کنید. بدانید کمترین چیزی که از مذاکره می خواهید چیست؟ حداکثر خواسته خود را هم مشخص کنید.

به عنوان مثال، ممکن است یکی از جلسات فوری شما در خصوص خرید ملکی باشد. فرضاً می توانید برای آن ملک ۵ میلیارد بپردازید. به دنبال ملکی با متراژ ۱۰۰ متر هستید. می خواهید در منطقه خاصی از تهران واقع شده باشد. به دنبال ویژگی های مشخصی هم هستید. این اولین گام از مراحل آماده سازی شما برای مذاکره است.

گام دوم پیش از جلسات فوری: چرا شما دنبال این خواسته هستید؟

دومین گام آمادگی برای جلسات فوری این است که بدانید چرا چنین خواسته ای دارید؟ چرایی خواسته شما بیشتر از آنکه برای طرف مقابل شما مهم باشد، برای خودتان مهم است. وقتی می دانید چرا چنین خواسته ای دارید، کمتر روی خواسته تان پافشاری می کنید. چون ممکن است طرف مقابل پیشنهاد دیگری دهد که باز هم دلیل شما را برآورده کند.

مثلاً ممکن است شما بگویید من به دنبال خانه ای در منطقه خاصی هستم. دلیل شما هم این است که آن منطقه امن است. دسترسی های خوبی به مناطق دیگر دارد و دلایلی از این دست. ممکن است طرف مقابل منطقه دیگری را به شما پیشنهاد دهد.

وقتی بحث رسیدن به خواسته است، شما به همان منطقه اول فکر می کنید. اما وقتی بحث از رسیدن به هدفتان است، پای مناطق دیگری هم به میان می آید. این موضوع در جلسات فوری حتی اهمیت بیشتری هم می یابند.

گام سوم پیش از جلسات فوری: آیا پیشنهاد جایگزینی دارید؟

سومین گام در جلسات فوری این است که بدانید پیشنهاد جایگزینی دارید یا خیر؟ آیا صرفاً به دنبال خانه ای با آن مشخصات و آن مبلغ هستید؟ یا اینکه ممکن است خانه ای با متراژ قدری کمتر هم بتواند نیاز شما را برآورده سازد؟ این به شما کمک می کند تا در مذاکره منعطف تر باشید. منعطف بودن به شما کمک می کند که از راه های مختلفی بتوانید به خواسته خود برسید.

هرچقدر شما پیشنهادات جایگزین بیشتری داشته باشید، امکان نتیجه گرفتن شما بیشتر است. طبیعتاً امکان اینکه به مذاکره برنده-برنده هم برسید بیشتر می شود. چون ممکن است یکی از پیشنهادات شما بیشتر منافع طرف مقابل را تأمین کند. پس، حتی می توان جلسات فوری را هم با موفقیت ترک کرد.  

گام چهارم پیش از جلسات فوری: در راه رسیدن به خواسته هایتان، منعطف باشید

یکی از مهمترین مشکلات ما در جلسات این است که صفر و صدی برخورد می کنیم. این موضوع خصوصاً در جلسات فوری مهمتر می شود. چون زمان کمتری برای فکر کردن و برنامه ریزی وجود دارد. باید در مسیر رسیدن به خواسته ها منعطف باشید. آماده باشید تا خواسته هایتان را کاهش دهید، اما در زمان و موقعیت مناسب.

ویدئوی «از جلسات فوری نترس» از سیدعلیرضا شکوهیان به ارائه این موضوع می پردازد. شما می توانید مطالب حوزه «مدیریت ذهن» را از سایت حقوقدانان سه بعدی مطالعه کنید. سایت حقوقدانان سه بعدی مرجع آموزش برندسازی حقوقی و مذاکره حقوقی حرفه ای است.

اشتراک گذاری: