ارجاع موکل برای موکل نوازی و برندسازی بهتر

ارجاع موکل

ارجاع موکل به دیگر وکلا و همکاران، منافع بسیار زیادی دارد. اما در این خصوص باید به چند سوال مهم پاسخ داد. چندین نکته مهم نیز وجود دارد که عدم توجه به آن، خسارات جبران ناپذیری به بار خواهد آورد. در مقاله حاضر، به این پرسش ها و نکات پرداخته خواهد شد. 

دلایل ارجاع موکل به دیگر وکلا

پرسش مهم که باید به آن پاسخ داد این است که ارجاع موکل به دیگر وکلا چه مزیتی دارد؟ اساساً چرا باید موکل خود را به وکیل دیگری ارجاع دهیم؟ این موضوع چند دلیل مهم دارد. در مقاله «موکلین خود را کمتر کنید، ۲ برابر رشد کنید» به این موضوع پرداخته شد. در اینجا نیز به صورت گذرا به این دلایل اشاره خواهیم کرد.

ارجاع موکل به دلیل نداشتن فرصت کافی

یکی از مهمترین دلایل ارجاع موکل به وکلای دیگر، نداشتن فرصت کافی است. البته، بعضاً وکلا به طریق دیگری رفتار می کنند. وکلای غیرحرفه ای علی رغم عدم فرصت کافی، پرونده را قبول می کنند. شاید حتی دلیل قبول پرونده، اصرار بیش از حد موکل باشد. در این موارد، وکیل فرصت کافی برای صرف وقت روی این پرونده را ندارد. همین موضوع باعث می شود تا یک موکل ناراضی در میان موکلین او شکل گیرد.

ارجاع موکل به دلیل کم بودن حق الوکاله

گاهی اوقات حق الوکاله پیشنهادی موکل برای وکیل جذابیتی ندارد. در این مورد ممکن است دو راهکار در نظر گرفته شود. اولین راهکار، ارجاع موکل به یکی از همکاران وکیل است. در این صورت، شما یک وکیل دیگر را وارد شبکه ارتباطی خود کرده اید. بنابراین، این تعامل میان شما و همکاران دیگر شکل می گیرد. راهکار دیگر این است که از گرفتن پرونده امتناع کند و فرد را نیز به وکیل دیگری ارجاع ندهد.

ارجاع موکل بنا به دلایل شخصی

ارجاع موکل به دیگر وکلا ممکن است بنا به دلایلی شخصی انجام پذیرد. گاهی اوقات روحیات شما با آن موکل سازگار نیست. احساس می کنید امکان قبول پرونده او را ندارید. ممکن است سابقه فعالیت شما به عنوان وکیل این شخص، مطلوب نبوده باشد یا مواردی از این دست. در اینجا نیز این موکل را به وکیل دیگری ارجاع خواهید کرد. اما آیا اساساً ارجاع موکل به دیگری امر درستی است؟

آیا ارجاع موکل به وکیل دیگر استراتژی درستی است؟

همان طور که مشاهده کردید، وقتی بنا نیست پرونده فرد را قبول کنید، دو راه دارید. یا به کلی از قبول آن پرونده خودداری کنید و فرد را هم به وکیل دیگری ارجاع ندهید. یا اینکه با ارجاع او به یک وکیل دیگر، زنجیره ارتباطی خود را توسعه دهید. همانطور که ملاحظه می کنید، اگر فرد دیگری به موکل معرفی نشود، شما فرصت شبکه سازی در آن مورد را از دست خواهید داد. اما چرا باید شبکه سازی صورت گیرد؟

چرا باید با شبکه ای از همکاران در ارتباط باشیم؟

شبکه سازی و ایجاد زنجیره های ارتباطی یکی از ابزارهای برندسازی شخصی است. از این طریق شما زنجیره ای دارید که به آن پرونده می دهید و از آن پرونده می گیرید. البته این صرفاً یکی از زنجیره های ارتباطی شما است. ارجاع موکل به اعضای این شبکه، موکل از دست رفته را برای شما به فرصت تبدیل می کند. البته ممکن است شما با راه اندازی یک مؤسسه حقوقی، این شبکه را درونی کنید. یعنی به جای ارجاع موکل به وکلای دیگر، موکل را به وکلای مختلف مؤسسه حقوقی خود ارجاع دهید.

با چه کسانی باید شبکه سازی کرد؟

صرف ایجاد یک شبکه گسترده از وکلا، استراتژی مناسبی نیست. این گستردگی باید هدفمند باشد. اولاً شما باید وکلای متخصص از حوزه های مختلف را در شبکه خود داشته باشید. ثانیاً باید در این میان وکلای باسابقه و جوان حضور داشته باشند. بعضی پرونده ها نیاز به تجربه بالا و بعضی پرونده ها نیاز به پیگیری مستمر و منظم دارند. بعضی پرونده ها حق الوکاله بالاتر و برخی پرونده ها حق الوکاله بسیار پایینی دارند. بنابراین، باید گلچینی از وکلای متخصص و خوش نام در کنار شما باشند.

آیا بعد از ارجاع موکل کار تمام شده است؟   

مهمترین نکته در ارجاع موکل به همکاران وکیل این است که تصور کنید با ارجاع، کارتان تمام شده است. به خاطر داشته باشید، وقتی شما وکیلی را به مراجع معرفی می کنید، کماکان در قبال او مسئول هستید. درست است که از نظر حقوقی مسئولیتی متوجه شما نیست، اما موکل نوازی الزامات متفاوتی دارد. وکیل حرفه ای تنها مراجعین خود را به همکاران مسئولیت پذیر و متخصص ارجاع می دهد. در واقع هر کاری که او انجام می دهد، به پای وکیل ارجاع دهنده نیز نوشته خواهد شد.

سخن پایانی

اگر شرایط اقتضا دارد که موکل خود را به همکار وکیلتان ارجاع دهید، حتماً فرد مناسبی را معرفی کنید. علاوه بر این دائماً با فردی که ارجاع داده اید در تماس باشید. از او بپرسید که آیا از خدماتی که دریافت می کند رضایت دارد یا خیر؟ این کار به شما کمک می کند در آینده به اشخاص بهتری مراجعین را ارجاع دهید. پس به خاطر داشته باشید، ارجاع موکل به همکاران، کماکان بخشی از فرآیند ارائه خدمات شماست. حقوقدانان سه بعدی سعی می کنند ارجاع کم خطاتری داشته باشند. پس، سه بعدی وکالت کنید.

حقوقدانان سه بعدی

ویدئوی زیر از «سیدعلیرضا شکوهیان» به همین موضوع می پردازد. شما می توانید دیگر مقالات حوزه «موکل نوازی» را از این بخش از سایت مطالعه فرمایید. سایت حقوقدانان سه بعدی مرجع ارائه خدمات برندسازی شخصی و مذاکره حقوقی به وکلا و حقوقدانان است. شما می توانید با کسب مهارت های حرفه ای به نحو بهتری وکالت کنید. 

اشتراک گذاری: