وکالت مدرن و ۲ راه برای رسیدن به آن

وکالت مدرن

وکالت مدرن چه ویژگی هایی دارد؟ آیا استفاده از تجربیات پیشکسوتان حقوقی می تواند ما را به سوی وکالت مدرن هدایت کند؟ آیا وقتی از مدرن کردن وکالت صحبت می شود، به این معنا است که باید تخصصی وکالت کرد؟ یا اینکه ارتباطی میان این دو مفهوم وجود ندارد؟ آیا مدرن وکالت کردن با حرکت به سمت اقیانوس آبی وکالت به یک معنا است؟

در این مقاله سعی خواهد شد تا از این مفهوم بحث شود. راهکارهای متناسب برای رسیدن به وکالت مدرن نیز شرح داده خواهد شد. از شما دعوت می شود تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

وکالت مدرن با وکالت در اقیانوس آبی؟

در مقالات پیشین، به موضوع وکالت در اقیانوس آبی اشاره شد. برای بررسی این موضوع، به مقاله «اقیانوس آبی وکالت: جایی که موکل هست و وکیل نیست» رجوع کنید. وکالت در اقیانوس آبی بدین معنا است که به سمت حوزه های بکر حقوقی حرکت کنیم. به سمت حوزه هایی برویم که نیاز وجود دارد، اما خدمات متناسبی برای رفع آن نیازها ارائه نمی شود.

یکی از راه های وکالت مدرن همین است. یعنی، یا باید به سمت نیازهای بدون پاسخ حرکت شود و یا نیازهای خفته، تحریک و بیدار شوند. اما بیدار کردن نیازها به چه معنا است؟ گاهی اوقات نیازی در جامعه وجود دارد، اما افراد جامعه از آن آگاه نیستند. برای روشن شدن موضوع، به این مثال دقت کنید.

یک رستوران وجود دارد که برای طرز تهیه برخی غذاهای خاص، هزینه زیادی انجام داده است. یکی از کارکنان، پس از قطع همکاری با رستوران، روش تهیه آن غذاها را به رستورانی دیگر می برد. مالک رستوران آگاه نیست که با انعقاد قرارداد محرمانگی (NDA) می تواند از اسرار خود حفاظت کند. وکالت مدرن به دنبال بیدار کردن این نیاز است.

یعنی باید به این مالک رستوران آگاهی داده شود. او چنین نیازی دارد اما نمی داند که علم حقوق، برای این نیاز او راه حل دارد. مواردی از این دست بسیاراند. بیدار کردن نیازها می تواند از طریق تولیدمحتوای هدفمند انجام شود. شما از طریق تولیدمحتوای ویدئویی و متنی می توانید نیازهای موکلین بالقوه خود را به آنها گوشزد کنید. پس، اولین گام وکالت مدرن، بیدار کردن نیازها است.  

بنفش باشید و مدرن وکالت کنید!

در مقاله «وکالت به رنگ بنفش همراه با ست گادین» به ضرورت متمایز وکالت کردن اشاره شد. بنفش بودن یعنی متمایز بودن. یعنی مثل بقیه نبودن. یعنی وجه تمایز داشتن. یعنی به راحتی در ذهن ها ماندن. یعنی کاری انجام شود که یادآوری شما برای مخاطبین هدف آسان باشد. وکالت مدرن هم هنر متمایز شدن است.

وکالت مدرن یعنی با بقیه وکلا تفاوت داشته باشید. تفاوت هایی که مخاطبین شما را مجاب کند تا از خدمات شما استفاده کنند. در بین هزاران وکیل، چرا باید یک پرونده به شما برسد؟ پاسخ این «چرا» را باید شما به موکلین بالقوه بدهید. پس، همواره یک سوال مهم وجود دارد که شما باید به آن پاسخ دهید. «چرا باید موکلین به من مراجعه کنند؟»

وکالت در اقیانوس آبی و بنفش بودن بسیار دشوار است!

این انتقاد بسیاری از وکلا و حقوقدانان است. آنها می گویند وکالت در اقیانوس آبی دشوار است. آنها می گویند نمی توان در بین هزاران وکیل متمایز بود. وکالت مدرن، یعنی انجام همین کارهای سخت. طبیعی است که متمایز بودن نیازمند صرف زمان است. متخصص شدن در یک حوزه خاص هم به گذشت زمان نیاز دارد.

علاوه بر اینکه متخصص شدن به مطالعه زیاد نیاز دارد، نیازمند گذشتن از پرونده های متعدد نیز هست. یعنی برای اینکه شما تخصص خود را حفظ کنید، باید از دیگر پرونده ها صرف نظر کنید. اما آیا وکالت مدرن و رسیدن به اقیانوس آبی صرفاً از همین طریق قابل دستیابی است؟ آیا راهکار فوری و سریع تری هم وجود دارد؟

راهکار فوری برای ایجاد تمایز

یکی از راه های وکالت مدرن و ایجاد تمایز، تخصصی وکالت کردن است. اما همان طور که اشاره شد، این روش بسیار زمان بر است. ممکن است متخصص شدن در یک حوزه نیاز به مطالعات بسیار وسیعی داشته باشد.

شاید آشنایی جامعه هدف در آن حوزه با خدمات شما، زمان زیادی طول بکشد. پس، باید به فکر دیگر راه های ایجاد تمایز هم بود. یکی از بهترین راه های ایجاد تمایز و وکالت مدرن، تخصصی وکالت کردن است. اما یقیناً تنها راه نیست. راه دیگر این است که در تمام ابعاد ارائه خدمات حقوقی متمایز باشید. به عنوان مثال یک وکیل می تواند در نحوه معرفی خود به موکلین بالقوه یا در پیگیری پرونده متمایز باشد. 

پس، راهکارهای ایجاد تمایز بی نهایت است. تنها باید به دو موضوع توجه کنید. اول اینکه باید این تفاوت برای شما مزیت نسبی ایجاد کند. یعنی موکلین شما باید به آن خاطر، حساب دیگری روی شما باز کنند. یعنی، تمایزی که باعث بیشتر شدن اعتبار شما نسبت به رقبا نشود، اثرگذار نیست.

موضوع دوم این است که هر تفاوت و تمایزی مناسب نیست. چه بسا، برخی اقسام تمایز، اعتبار شما را مخدوش کنند. باید یکپارچگی برند شما حفظ شود و موکلین و جامعه هدف شما با تصویر ناهماهنگی روبرو نشوند. با این دو قید، ایجاد تمایز می تواند به قرار گرفتن شما در مسیر وکالت مدرن کمک کند.

به این مثال دقت کنید!

برای اینکه رسیدن به وکالت مدرن در قالب ایجاد تمایز روشن شود، به یک مثال توجه کنید. این مثال از کتاب اعتماد اثر جفری گیتومر ذکر شده است. جفری گیتومر این مثال را از یکی از تجربیات شخصی خود نقل می کند. جفری گیتومر می گوید که با وکلای متعددی همکاری داشت. اما از یک تاریخ تصمیم گرفت تا تنها یکی از وکلا را برای کارهای شخصی خود انتخاب کند.

او جلسه ای را با هر کدام از این وکلا ترتیب داد تا یکی را از میان آنها انتخاب کند. احتمالاً کسی که وکالت مدرن را در دستور کار قرار داده است. همه آنها معمولی و مثل هم بودند، به جز یک نفر. او با لبخند وارد شد، با یک کیف پر از مدارک و اسناد. وقتی وارد شد، عکسی را به گیتومر داد. او گفت: جفری، به نظرت این تصویر کجاست؟ جفری گیتومر گفت، احتمالاً این تصویر یک نهاد دولتی یا یک اداره است.

می گوید: جفری! از تو می خواهم این تصویر را روی میزت بگذاری و هر روز نگاهش کنی. این تصویر اداره مالیات بر درآمد است. جفری! وقتی از دنیا بروی، ممکن است برای اموالت دو اتفاق بیافتد. یا این اموال به فرزندانت می رسد و یا دولت آن را ضبط می کند. اما من اینجا هستم تا اطمینان داشته باشی اموالت به فرزندانت می رسد.

معرفی جذاب و متمایز این وکیل چه اثری داشت؟

همان طور که ملاحظه کردید، این وکیل راه وکالت مدرن را به خوبی شناخته است. او حتی در معرفی خود به موکل احتمالی، تکنیک متفاوتی را در پیش گرفته است. اما این تکنیک چه اثری دارد؟ پیش از هر چیز، این تکنیک باعث ایجاد اعتماد در جفری گیتومر شده است. وقتی وکیل از کار خود اطمینان دارد، موکل هم می تواند به او اطمینان کند.

دومین اثر این معرفی، ایجاد تصویری احساسی و بیان ریسک های موکل به روش احساسی است. تصویری احساسی که بر اساس آن، فرد به پیامدهای انتخاب یک وکیل غیرحرفه ای پی می برد. گیتومر از عمق وجود حس می کند که انتخاب وکیل غیرحرفه ای به خانواده اش صدمه خواهد زد.

سومین اثر این روش معرفی، یادآوری بهتر است. اگر هزاران وکیل دیگر هم به گیتومر مراجعه می کردند، باز هم این ارائه بسیار متفاوت بود. در بین همه وکلای مشابه، یک نفر تأثیر متفاوتی گذاشته است. بنابراین، طبیعی است که بسیار بهتر از دیگران بتوان او را به خاطر آورد. مشاهده می کنید که حتی یک معرفی به ظاهر ساده، راه ورود به وکالت مدرن می شود.

در جهتی متفاوت اما درست حرکت کنید

تمام هنر شما در مسیر وکالت مدرن این است که در مسیر متفاوت اما درست حرکت کنید. غالب وکلا به یک روش خود را معرفی می کنند. غالب آنها به یک روش جلسات خود با موکل را پیش می برند. غالب آنها به یک شکل دفتر خود را طراحی می کنند. غالب آنها به یک شکل کارت ویزیت خود را طراحی می کنند. در بین این همه وکیل مشابه، متفاوت بودن کار چندان سختی نیست.

شما می توانید فعالیت های خود را به شکل متفاوتی انجام دهید. تنها باید به خاطر داشته باشید که تصویر هماهنگی از شما دیده شود. به عنوان مثال، اگر فعالیت شما جدی است، نباید در فضای مجازی زیاد غیررسمی دیده شوید. مراقب باشید که تصویر خودتان را باید خود در ذهن مخاطب بسازید. باید به هر کدام از فعالیت های خود توجه کنید. آیا تصویر هماهنگی از خودتان به جای می گذارید؟

گاهی اوقات شما تصویری متفاوت و غیررسمی از خودتان در شبکه های اجتماعی منتشر می کنید. ممکن است کاربران واکنش های خوبی هم به این تصاویر نشان دهند. اما آیا این تصاویر به یکپارچگی برند شما هم کمک می کنند؟ آیا ممکن است اعتبار شما مخدوش شود؟ پس، وکالت مدرن یعنی اینکه با استفاده از برندسازی شخصی، تصویر منسجم و درستی از خود ارائه دهیم.

ویدئوی زیر از سیدعلیرضا شکوهیان به «نقشه راه وکالت مدرن» پرداخته است. شما می توانید دیگر مطالب مربوط به برندسازی وکلا و حقوقدانان را از سایت حقوقدانان سه بعدی مطالعه کنید. حقوقدانان سه بعدی مرجع ارائه نکات کاربردی و حرفه ای برای وکلا و حقوقدانان است.

اشتراک گذاری: