متقاعد کردن با کمک خوب شنیدن

متقاعد کردن

متقاعد کردن اصول متعددی دارد. اینکه آیا طرف مقابل متقاعد می شود یا نه، تنها به ذهن او بستگی ندارد. این عملکرد شما است که تا حدّ زیادی ذهنیت او را شکل می دهد. بنابراین، می توان با مدیریت هدفمند جلسه، طرف مقابل را متقاعد کرد. این مقاله نیز به یکی از مهمترین اصول متقاعدسازی یعنی خوب شنیدن پرداخته است.

هنر خوب شنیدن به بیان عامیانه 

خوب شنیدن آنقدر اهمیت داشته که به ضرب المثل ها هم راه پیدا کرده است. اصطلاحاً گفته می شود «شما دو گوش دارید و یک زبان»؛ پس باید دو برابر گوش دهید. خوب شنیدن قبل از هر چیز یکی از تکنیک های ایجاد جذابیت است. اما همین موضوع در متقاعد کردن طرف مقابل نیز مؤثر است.

به حرف هایتان گوش می دهم؛ چون مهم هستید

وقتی شما به حرف های طرف مقابل به خوبی گوش می دهید، یعنی برایتان اهمیت دارد. زمانی که شما طرف مقابل را مهم می دانید، او هم به شما اهمیت می دهد. شما برای او به شخصیتی محترم و جذاب بدل می شوید. چرا؟ چون شما حس جذاب بودن را به طرف مقابل می دهید. وقتی طرف مقابل به شما بیشتر توجه می کند، متقاعد کردن او کار راحت تری است.

شنیدن فعال! 

شنیدن حرف های طرف مقابل باید فعال باشد. شنیدن فعال اصولی دارد که باید رعایت شود. شنیدن فعال به این معنی نیست که صرفاً حرف های او را بشنوید. شما باید با تکان دادن صحیح سر و طرح سوالات هدفمند طرف مقابل را به صحبت کردن ترغیب کنید. ارتباط چشمی خود را با طرف مقابل حفظ کنید. خوب شنیدن با ایجاد احساس مثبت در طرف مقابل، به متقاعد کردن او کمک می کند. بنابراین، می توانید با استفاده از اصول ذکر شده، به متقاعدسازی نزدیک تر شوید.

موانعی در مسیر متقاعد کردن طرف مقابل

برخی کارها هستند که انجام آنها باعث دشوار شدن فرآیند مذاکره می شود. با این کارها شما دو پیام مهم را به طرف مقابل انتقال می دهید. اول اینکه به حرف های او توجهی ندارید. دوم اینکه اگر هم شما حرف های او را می شنوید، صرفاً بخاطر این است که خودتان پاسخ بدهید. یعنی صرفاً شنیدن از روی ناچاری است. شما تنها گوش می دهید تا زودتر حرف های خود را شروع کنید. در این صورت، متقاعد کردن طرف مقابل نیز بسیار دشوار است.

قطع ارتباط چشمی

یکی از خطاهای رایج در هنگام مذاکره، قطع ارتباط چشمی است. با این کار شما این پیام را به طرف مقابل منتقل می کنید که به حرف های او توجهی ندارید. بنابراین، باید ارتباط چشمی خود را به نحوی اصولی حفظ کنید. حفظ ارتباط چشمی می تواند نقش بسیار مهمی در متقاعد کردن طرف مقابل داشته باشد.

طرح سوالات جزئی و حاشیه ای  

یکی از اصول مذاکره حرفه ای طرح سوالات هدفمند است. پس، باید توجه داشت که صرف طرح سوال اهمیت ندارد. طرح سوالات هدفمند است که اهمیت دارد. عمدتاً افرادی به طرح سوالات غیرهدفمند روی می آورند که برنامه ای برای مذاکره ندارند. هدف آنها از مذاکره مشخص نیست و نمی دانند بناست از کجا شروع و به کجا برسند. طرح سوالات بسیار جزئی و اشاره به سوالات غیرضروری و حاشیه ای از جمله این خطاها است.

بی اعتبار جلوه دادن حرف های طرف مقابل

یکی از خطاهای مهم در فرآیند مذاکره، بی اعتبار جلوه دادن صحبت های طرف مقابل است. به هیچ وجه نباید طرف مقابل و حرف های او را تخریب کنید. جایی که با او مخالف هستید، صرفاً باید در کمال احترام گفته های او را نقد کنید. گاهی اوقات اتفاق می افتد که طرف مقابل تجربه خود را با ما در میان می گذارد. اشتباه راهبردی این است که جمله شما اینطور شروع شود: «این که چیزی نیست …».

سر تکان دادن اشتباه

سر تکان دادن در فرهنگ ما نشانه تأیید صحبت های طرف مقابل است. به همین خاطر در مذاکرات عمدتاً زیاد از این تکنیک استفاده می شود. بدون شک سر تکان دادن اصولی می تواند در متقاعد کردن طرف مقابل هم نقش بسزایی داشته باشد. اما سر تکان دادن اشتباه به چه معنا است؟ سر تکان دادن مداوم و با ریتم ثابت یکی از اشتباهات رایج است. این کار نشان می دهد که شما اساساً در فضای مذاکره حضور ندارید و فکرتان جای دیگری است.

صادقانه بشنوید

هر چقدر شما هنرپیشه خوبی باشید، باز هم نمی توانید عیناً شبیه نسخه واقعی به نظر برسید. هیچ چیز به اندازه حقیقی و صادق بودن اهمیت ندارد. صادقانه در مذاکره به طرف مقابل گوش بسپارید. غرق در صحبت های طرف مقابل شوید و از آن لذت ببرید. حرف های او را کامل کنید. سعی کنید مذاکره را نه مثل یک جنگ، بلکه مثل یک بازی مهم در نظر بگیرید. پس، صادق باشید و تمام توجهتان را به طرف مقابل دهید.

سایت حقوقدانان سه بعدی؛ مرجع نکات برندسازی شخصی و مذاکره حقوقی

ویدئوی زیر از سید علیرضا شکوهیان به خوب شنیدن به عنوان یکی از اصول مهم متقاعد کردن اشاره دارد. شما می توانید مطالب حوزه «مدیریت ذهن» و اصول مذاکره حقوقی را از سایت حقوقدانان سه بعدی مطالعه کنید. سایت حقوقدانان سه بعدی مرجع ارائه نکات مربوط به برندسازی شخصی و مذاکره حقوقی است.  

اشتراک گذاری: