ترازوی موکل نوازی: ۳ معیار برای سنجش

ترازوی موکل نوازی

ترازوی موکل نوازی چیست؟ هدف وکیل هر چه که باشد، با رضایت موکلین او برآورده می شود. اگر وکیل به دنبال کسب درآمد باشد، مهمترین مسئله رضایت موکل او است. اگر وکیلی به دنبال تحقق عدالت باشد، باز هم این رضایت موکل او است که اهمیت دارد. در این مقاله موکل نوازی و مدیریت تجربه موکل، بیشتر بررسی خواهد شد.

ترازوی موکل نوازی چه معیارهایی دارد؟

وقتی از ترازوی موکل نوازی بحث می شود، باید بررسی شود که چه معیارهایی مدنظر قرار خواهند گرفت؟ رضایت موکلین با سه معیار اساسی ارزیابی می شود. یعنی شما باید بررسی کنید که آیا این سه معیار در خدمات حقوقی شما وجود دارد یا خیر؟ آیا شما توانسته اید امتیاز کاملی از این سه مرحله دریافت کنید؟

معیار اول در ترازوی موکل نوازی: توجه به خواست موکلین

اولین معیار در ترازوی موکل نوازی، توجه به خواست و نیاز موکلین شما است. آیا شما همان خدماتی را ارائه داده اید که موکل شما آن را خواسته است؟ آیا شما خدمات یکسانی را به تمام موکلینتان ارائه می کنید؟ آیا اساساً به این موضوع توجه کرده اید که وکیل یا مشاور حقوقی چه کسی هستید؟

خدمات حقوقی متفاوت به افراد متفاوت

یکی از کارهایی که باید انجام دهید، شخصی سازی خدمات حقوقی است. یعنی در وکالت و ارائه مشاوره حقوقی، باید به طرف مقابل توجه کنید. این موضوع یکی از مهمترین معیارهایی است که در ترازوی موکل نوازی مورد توجه قرار می گیرد.

آیا طرف مقابل از شما انتظار دارد که با زبان ساده مطالب را برای او توضیح دهید؟ آیا توقع دارد او متکلم باشد و شما به صحبت های او گوش دهید؟ آیا انتظار دارد کمترین مراجعه را به دفتر وکالت داشته باشد؟ یا اینکه تمایل دارد شما او را هم در جریان فعالیت ها تا جایی که امکان دارد، دخیل کنید؟ به خاطر داشته باشید هر موکل، وکیلش را با ترازوی موکل نوازی خود می سنجد.

به این مثال توجه کنید 

یکی از بهترین مثال ها برای ترازوی موکل نوازی، حوزه تنظیم قراردادها است. ممکن است مجموعه ای به شما مراجعه کند و بخواهد که برای کارکنانش قرارداد محرمانگی تنظیم شود. در اینجا ممکن است یک وکیل دقیقاً از نسخه های پیش فرض و نمونه استفاده کند. اما وکیل حرفه ای، با مشاهدات عینی و جمع آوری اطلاعات، موارد خاص مجموعه را هم لحاظ می کند.

تفاوت در تنظیم یک قرارداد معمولی و یک قرارداد حرفه ای دقیقاً از همین نقطه آغاز می شود. قرارداد معمولی، پایین ترین نمونه از قراردادی است که می تواند طرف مقابل را راضی کند. اما قرارداد حرفه ای است که در ترازوی موکل نوازی وزن دارد و عیناً مطابق خواست طرف مقابل است.

معیار دوم در ترازوی موکل نوازی: آیا خدمات حقوقی شما می ارزد؟

دومین موضوعی که باید در ترازوی موکل نوازی قرار گیرد، ارزشمندی خدمات حقوقی شما است. آیا خدمات حقوقی شما ارزش صرف آن مبلغ را داشته است؟ در نقطه شروع، خدمات حقوقی خودتان را با رقبایتان مقایسه نکنید. خودتان را صرفاً با بهترین نسخه از خودتان مقایسه کنید. آیا به اندازه هزینه های موکل به او سود رسانده اید؟

چگونه بفهمیم خدمات حقوقی ما ارزشمند بوده است؟

خدمات حقوقیتان را در یک کفه و هزینه های موکل را در کفه دیگر ترازوی موکل نوازی قرار دهید. هزینه های موکل شامل موارد متعددی است. از پرداخت حق الوکاله و هزینه های ایاب و ذهاب تا زمان و انرژی که او صرف کرده است. حال، کاری که شما برای او انجام داده اید را ارزیابی کنید. آیا این دو کفه با هم تناسب دارند یا خیر؟

خودتان را جای موکلتان بگذارید. آیا اگر شما جای او بودید، از خدمات وکیلتان رضایت داشتید یا خیر؟ همان طور که اشاره شد، در این مرحله خودتان را با دیگر وکلا مقایسه نکنید. نگویید دیگر وکلا به اندازه من برای موکل کار نمی کنند. ترازوی موکل نوازی، یعنی خودتان را با خودتان بسنجید.

معیار سوم در ترازوی موکل نوازی: خدمات حقوقی شما چگونه عرضه شده است؟

معیار سوم در ترازوی موکل نوازی این است که خدمات خود را بصورت مجموعه ای یکپارچه در نظر بگیرید. یعنی چه؟ یعنی تمام خدمات حقوقی خود را ارزیابی کنید. به عنوان مثال، زمان معطلی موکل قبل از ملاقات با شما هم باید در این فرآیند مدنظر قرار گیرد. چگونه از او پذیرایی شده است؟ چه بخشی از تماس های او پاسخ داده شده است؟ چقدر از اضطراب او کم کرده اید؟

امتیاز شما چند است؟

با این سه معیار، خود را در ترازوی موکل نوازی ارزیابی کنید. بعد از اتمام کار هر موکل یا مراجعه کننده، به خدمات حقوقی خود امتیاز دهید. آیا این امتیاز برای شما قانع کننده است؟ اگر خودتان خدمات حقوقیتان را بدون تعصب داوری کنید، شاهد پیشرفت در کارتان خواهید بود. به خاطر داشته باشید، حقوقدانان سه بعدی همواره خود را بدون تعصب ارزیابی می کنند.

عرفانه محمدی مقدم در ویدئوی زیر به موضوع «ترازوی موکل نوازی» پرداخته است. شما می توانید به روزترین نکات «موکل نوازی» برای وکالت حرفه ای را از سایت حقوقدانان سه بعدی دریافت کنید. حقوقدانان سه بعدی، مرجع ارائه نکات آموزش برندسازی شخصی و مذاکره برای وکلا و حقوقدانان است.     

اشتراک گذاری: