ورود و ثبت نام

موکلین ناراضی، گنجینه ای از اطلاعات هستند؛ آنها را برگردانید!

موکلین ناراضی را برگردانید! اما چند سوال مهم. اول اینکه از کجا بدانیم برخی موکلین از ما ناراضی هستند؟ دوم اینکه چگونه می توان اعتماد از دست رفته را برگرداند؟ آیا اساساً نیازی به برگرداندن موکلین ناراضی خود داریم؟ چرا باید وقت و هزینه خود را صرف بازگرداندن این قسم از موکلین کنیم؟ در این […]
موکلین ناراضی

موکلین ناراضی را برگردانید! اما چند سوال مهم. اول اینکه از کجا بدانیم برخی موکلین از ما ناراضی هستند؟ دوم اینکه چگونه می توان اعتماد از دست رفته را برگرداند؟ آیا اساساً نیازی به برگرداندن موکلین ناراضی خود داریم؟ چرا باید وقت و هزینه خود را صرف بازگرداندن این قسم از موکلین کنیم؟ در این مقاله به صورت کامل به این مباحث پرداخته شده است.

موکلین ناراضی را چگونه شناسایی کنیم؟

موکلین ناراضی دو دسته اند: موکلین خاموش و موکلین شاکی. برخی موکلین، از ما ناراضی هستند، اما با ما اعتراض خود را در میان نمی گذارند. اما در بین موکلین، افرادی هستند که نارضایتی خود را به گوش ما می رسانند. اگر شما موکل شاکی ندارید و کسی به شما اعتراض نمی کند، بیشتر حساس باشید. احتمال اینکه موکلین ناراضی شما از نوع خاموش باشند، زیاد است. اگر یکی از این موکلین به شما اعتراض کرد، سعی کنید با روی باز به این اعتراضات گوش دهید. این موکلین نماینده گروه زیادی از موکلینی هستند که به شما اعتراض نکرده اند. 

از آخرین مراجعه موکلینتان چقدر می گذرد؟

اگر خاطرتان باشد، در مطالب قبلی بحثی داشتیم تحت عنوان «از موکلین قبلی چه خبر؟». در آن مطلب به اهمیت ثبت و ضبط اطلاعات موکلین و مراجعین اشاره شد. یکی از موارد کاربرد اطلاعات موکلین اینجا است. آخرین مراجعه موکل و مراجعینتان ثبت شده و در اختیار شما است. حال، بیایید بازه ای را در نظر بگیرید. اگر در آن بازه زمانی مراجعه ای از سوی موکلتان انجام نشد، با او ارتباط برقرار کنید. با این کار، شما می توانید تا حد زیادی موکلین ناراضی خود را شناسایی کنید.

اگر از آخرین مراجعه موکلتان زمان زیادی می گذرد، باید حساس باشید. اینکه چرا او به شما مراجعه نکرده، می تواند سه دلیل عمده داشته باشد. اولین دلیل این است که به خوبی نتوانسته اید به عنوان یک وکیل امین در ذهن او جای بگیرید. او متقاعد نشده است که هر جا با مشکل حقوقی روبرو شد به شما مراجعه کند. دلیل دوم این است که موکلین قبلی شما جذب رقبا و دیگر همکارانتان شده اند. امتیازات آنها نسبت به شما و تفاوت های میان شما می تواند باعث این امر شده باشد. موکلین ناراضی هم تمایل زیادی به این تغییر مسیر دارند. سومین دلیل هم این است که او در این مدت با مسئله حقوقی جدیدی مواجه نشده است.

چه باید کرد؟

وقتی از آخرین مراجعه موکلتان زمان زیادی می گذرد، چه باید کرد؟ باید تلاش شما برای برقراری ارتباط با موکل سابقتان آغاز شود. با او تماس بگیرید و علت عدم مراجعه را از او جویا شوید. برای مثال، ممکن است از کیفیت خدمات شما ناراضی باشند. با ارتباط خوب، می توان دلایل نارضایتی آنها و نقاط ضعف عملکرد خود را شناسایی کرد. پس، موکلین ناراضی می توانند به بهترین مشاور کسب و کار ما تبدیل شوند.

گاهی هم ممکن است موکلین ناراضی شما به سمت تفاوت ها و امتیازات همکاران شما جذب شده باشند. در اینجا هم می توان این تمایزات و امتیازات را از موکلین قبلی جویا شد. این اطلاعات هم می تواند بهترین راه برای شناسایی مزیت های رقابتی همکاران دیگر باشد. ضمناً نقاط ضعف شما را هم به خوبی منعکس می کند. با این اطلاعات می توانید به وکیل بهتری تبدیل شوید.

گاهی نیز ممکن است برای موکل قبلی ما مسئله حقوقی بوجود نیامده باشد. با این تماس و برقراری ارتباط شما یک چیز مهم را به او یادآوری می کنید. اینکه شما همواره در کنار او هستید. او در مواقع ضروری می تواند به شما به عنوان یک وکیل و مشاور حقوقی امین مراجعه کند. به خاطر داشته باشید، یک حقوقدان سه بعدی حتی از موکلین ناراضی خود به عنوان مشاور استفاده می کند.

عرفانه محمدی مقدم در ویدئوی زیر به ارائه این موضوع پرداخته است. برای مطالعه دیگر مطالب مرتبط با این بحث، به بخش «موکل نوازی» در این سایت مراجعه کنید.    



نظرات

    پاسخی بگذارید