اعتماد موکل را جلب کنید؛ صحیح و صادقانه

اعتماد موکل

اعتماد موکل را جلب کنید؛ صحیح و صادقانه. اولاً شما باید صادق و واقعاً فردی قابل اعتماد باشید. صداقت بدین خاطر است که هر رفتار غیرصادقانه ای اصالت ندارد. رفتارهای غیرصادقانه و همراه با فریب عمر طولانی ندارند. بنابراین، برندسازی شخصی که نیاز به استمرار هم دارد، از دل رفتار صادقانه ریشه می گیرد. البته فعالیت های حقوقی با دیگر فعالیت ها و کسب و کارها تفاوت هایی نیز دارند. در این مقاله، به بررسی کیفیت جلب اعتماد پرداخته شده است.

فعالیت های حقوقی مبتنی بر اعتماد هستند

اصولاً در فرآیند برندسازی شخصی وکلا و حقوقدانان، جلب اعتماد مراجعین از اهمیت بسزایی برخوردار است. فعالیت های حقوقی و ارائه خدمات در این حوزه، نیازمند جلب اعتماد موکل و مراجعین است. شاید این موضوع در بسیاری از مشاغل و کسب و کارها مصداق نداشته باشد. به عنوان مثال، گاهی اوقات شما به فردی اعتماد ندارید اما باز هم از او کالایی را می خرید. چرا؟ چون خرید آن کالا نیاز به اعتماد شما ندارد. تنها ممکن است شما ارتباط دوستانه ای با آن فروشنده برقرار نکنید.

اما در کسب و کارهای حقوقی اینگونه نیست. جلب اعتماد موکل از مهمترین ارکان ارائه خدمت است. شاید در فرآیند ارائه خدمت، مهمترین اسناد فرد در اختیار شما قرار گیرد. ممکن است شما از رازهای خانوادگی و حرفه ای موکلتان مطلع شوید. ممکن است حفظ جان، مال و حتی حیثیت موکلتان به برخی از این اسناد وابسته باشد. بنابراین، در قدم اول، باید موکل بتواند به شما اعتماد کند.

دو نکته در جلب اعتماد موکل

با مقدمه فوق، به اهمیت جلب اعتماد موکل و مراجعه کننده در فعالیت های حقوقی پی بردیم. اکنون، باید به این موضوع بپردازیم که فرآیند جلب اعتماد چگونه است؟ برای جلب اعتماد مراجعه کنندگان باید دو نکته اساسی در نظر گرفته شود.

نکته اول: خودتان به خودتان اعتماد داشته باشید

زمانی سایرین می توانند به شما اعتماد کنند که خودتان به خودتان اعتماد کنید. شما باید به تصمیماتی که می گیرید و کارهایی که انجام می دهید، اعتماد داشته باشید. فردی که دائماً از تصمیمات خود پشیمان می شود، قابل اعتماد نیست. فردی که خود برای نظرات و تصمیمات خود ارزش قائل نمی شود قابل اعتماد نیست. فردی که برای تصمیم گیری دائماً به تأیید دیگران نیاز دارد، قابل اعتماد نیست. پس، قدم اول در جلب اعتماد موکل این است که خودتان به خودتان اعتماد داشته باشید. در این صورت، قدم اول در جلب اعتماد برداشته شده است.

نکته دوم: اشتباهی به نام «لطفاً به من اعتماد کنید»

یکی از خطاها و اشتباهات رایج در فرآیند جلب اعتماد، بیان یک جمله کلیشه ای است. «لطفاً به من اعتماد کنید». «هر کسی که به من اعتماد کرده پشیمان نشده است». این جملات چه تأثیری در جلب اعتماد موکل دارند؟ یقیناً هیچ تأثیری ندارند. چرا؟ چون این جمله را کلاهبرداران هم می گویند. کسی با بیان این جمله به دیگری اعتماد نمی کند. اتفاقاً پس از بیان این جمله، موکل شما به دنبال پیدا کردن دلیل اعتماد می گردد.

شما می گویید «لطفاً به من اعتماد کنید». در ذهن موکلتان این جمله شکل می گیرد «چرا باید به او اعتماد کنم؟». پس، چه بهتر است که از همان ابتدا شما به دنبال پاسخی برای سؤال او باشید. مثلاً از پرونده های قبلی خود بگویید. اینکه در پرونده های مشابه چه نتایج مثبتی اتفاق افتاده است. بهترین راه برای جلب اعتماد او، رفتار سابق شما در پرونده های دیگر است. اینکه افراد دیگری اعتماد کرده اند و از اعتمادشان راضی و خشنود هستند. شما باید زمینه ای را فراهم کنید تا بتوانید به موکلتان بگویید «به حس خودت در انتخاب من اعتماد کن». اینجا همان جایی است که باید می رفتی. این راهکار حقوقدانان سه بعدی است. اما باز هم باید تأکید کرد که بهترین راه جلب اعتماد موکل، صداقت است.

شما می توانید ویدئوی زیر از سیدعلیرضا شکوهیان در خصوص جلب اعتماد موکل را مشاهده کنید. برای مطالعه دیگر مطالب مربوط به «برندسازی و بازاریابی» به این بخش از سایت حقوقدانان سه بعدی مراجعه کنید.

اشتراک گذاری: