هیپنوتیزم کلامی؛ راهکار حقوقدانان موفق در مذاکره

هیپنوتیزم کلامی

هیپنوتیزم کلامی، یکی از راهکارهایی است که حقوقدانان موفق در مذاکرات خود از آن استفاده می کنند. اما چگونه می توان طرف مقابل را هیپنوتیزم کرد؟ چگونه می توان مقاومت طرف مقابل را شکست؟ چگونه می توان در مذاکره، خواسته های خود را به نحوی بهتری برآورده کرد؟ این مقاله، به بررسی این موضوع می پردازد و راهکارهایی را ارائه می دهد.

تصویرسازی ذهنی؛ یکی از تکنیک های هیپنوتیزم کلامی

یکی از تکنیک های هیپنوتیزم کلامی، تصویرسازی ذهنی است. تصویرسازی ذهنی می گوید به محض بیان موضوع از طرف شما، طرف مقابل فوراً آن را تصور می کند. اگر شما انجام کاری را از طرف مقابل بخواهید، او خود را در حال انجام آن تصور می کند. بنابراین، هیچ گاه نباید خواسته خود را در قالب جملات امری بیان کرد. چرا؟ چون ذهن طرف مقابل درگیر شده و فرآیند تصمیم گیری او مختل می شود.

به این مثال دقت کنید

برای روشن شدن بحث هیپنوتیزم کلامی، بهتر است این موضوع را در قالب مثالی بررسی کنیم. فرض کنید شما در حال مذاکره در خصوص قیمت یک ملک هستید. در اینجا نباید خواسته خود را به صورت امری بیان کنید. مثلاً نگویید «شما باید قیمت ملک را پایین بیاورید». چون در اینجا ذهن طرف مقابل مشغول تصویرسازی پایین آوردن قیمت ملک می شود. بنابراین، شما ذهن او را درگیر پیامدهای این کار کرده اید.

یا اینکه ممکن است در حال مذاکره در خصوص شرطی در قرارداد باشید. در اینجا نگویید «شما باید این شرط را در قرارداد درج کنید». چون هرگاه افراد چیزی را می شنوند، بلافاصله آن را در ذهن خود تصور می کنند. بنابراین، ناخودآگاهشان درگیر می شود. شما می توانید این مسائل را به نحو دیگری طرح کنید و اصطلاحاً از هیپنوتیزم کلامی استفاده کنید.

تصویر بهتری بسازید

هیپنوتیزم کلامی از طریق تصویرسازی ذهنی، یعنی تصویر بهتری در ذهن مخاطب بسازیم. اما چگونه؟ گفته شد جملات امری، مخاطب را تحت فشار قرار می دهند. در اینجا بهتر است اتفاقاً تأکید شود که طرف مقابل اجباری به انجام آن کار ندارد. یا اینکه مجبور نیست آن شرط را بپذیرد. اما برای اثربخشی بیشتر، بهتر است تبعات منفی انجام ندادن آن کار گوشزد شود. برای درک بهتر موضوع، به مثال های زیر توجه کنید.

هیپنوتیزم کلامی در جلسات دادگاه

هیپنوتیزم کلامی را می توان در جلسات دادگاه نیز مورد استفاده قرار داد. فرض کنید شما دارید استدلال های خود را در دفاع از موکلتان بیان می کنید. در اینجا، ممکن است بگویید «این استدلال شفاف است و باید پذیرفته شود». اما در ذهن قاضی، تبعات پذیرش آن استدلال نقش می بندد. شما به عنوان وکیل می توانید به نحو دیگری استدلال کنید.

شما می توانید بگویید «آقای قاضی، شما مجبور نیستید این استدلال را بپذیرید. تصمیم گیرنده نهایی شما هستید». همین جمله را با جمله مهم دیگری هم می توانید ترکیب کنید. «آقای قاضی! اگر استدلال من درست باشد و به اشتباه حکم علیه او صادر شود، چه؟». در اینجا، شما ذهن قاضی را در نقطه دیگری درگیر خواهید کرد. ضمناً تبعات تصمیم گیری اشتباه را هم به ایشان گوشزد خواهید کرد. گرچه شما از تکنیک هیپنوتیزم کلامی استفاده می کنید، اما تصمیم گیرنده نهایی قاضی است. 

البته امیدواریم وکلا و حقوقدانان محترم، از این راهکار در جهت صحیح استفاده کنند. مسیری که همواره در راستای تحقق عدالت است. به نحوی که بتوانند در راستای احقاق حق موکل خود از ابزار دیگری هم استفاده کنند. پس، هیپنوتیزم کلامی هم همانند بسیاری از ابزارهای دیگر، روی مثبت و منفی دارد. همه چیز بستگی به این دارد که شما از کدام وجه آن استفاده کنید.

هیپنوتیزم کلامی در ملاقات با موکلین 

یکی از موارد استفاده از هیپنوتیزم کلامی، جلسات ملاقات با موکلین است. گاهی اوقات ممکن است زمان برای موکل شما بسیار مهم باشد و پرونده او در مرحله حساسی باشد. شاید نیاز به تصمیم گیری فوری باشد. ممکن است شما به او بگویید که باید از خدمات شما استفاده کند. اما باز هم جمله امری شما ذهن موکل را درگیر می کند. در اینجا می توانید بگویید که مجبور نیست شما را به عنوان وکیل انتخاب کند. اما باید مراقب باشد که زمان خیلی حساس است. باید در جملات شما اختیار موکل کاملاً احساس شود. 

ویدئوی زیر از عرفانه محمدی مقدم به موضوع «هیپنوتیزم کلامی» می پردازد. برای بررسی دیگر مقالات و ویدئوهای حوزه «مدیریت ذهن» به این بخش از سایت حقوقدانان سه بعدی مراجعه کنید. رشد و توسعه فردی و تخصصی را با خدمات آموزشی سایت حقوقدانان سه بعدی تجربه کنید.

اشتراک گذاری: