چرا باید من وکیلت باشم؟ ۷ سوال اساسی

چرا باید من وکیلت باشم؟

چرا باید من وکیلت باشم؟ اگر خاطرتان باشد، ما در گذشته دو مطلب در خصوص مفهوم ۶w منتشر کردیم. در ویدئوی «وکیل چه کسی باشیم؟» به مفهوم Who پرداختیم. اینکه بتوانیم به درستی جامعه هدفمان را تعیین و برای جذب آنها برنامه ریزی کنیم.

در ویدئوی «موکل من کجاست؟» هم به بررسی مفهوم Where پرداختیم. اینکه بررسی کنیم جامعه هدفمان به لحاظ جغرافیایی در کجا قرار دارد؟ کجا باید به دنبال موکلین هدفمان بگردیم؟ در این مطلب به بررسی Why پرداخته ایم.

چرا باید من وکیلت باشم؟

شما همواره باید یک سوال را از خودتان بپرسید. چرا باید من وکیلت باشم؟ با این سوال، شما خودتان را جای موکلتان قرار می دهید. از زاویه دید او به خودتان نگاه می کنید. دائماً خود را در معرض نقد و بررسی قرار می دهید. اما برای رسیدن به پاسخ این سوال، شما باید سوالات متعددی را از خودتان بپرسید.

من چه نیازی از نیازهای موکلم را برطرف می کنم؟

چرا باید من وکیلت باشم؟ چون می توانم نیازی از نیازهای شما را برطرف کنم. این قدم اول است که شما بتوانید نیازهای موکلینی که در جامعه هدفتان قرار دارند را بشناسید. ببینید موکلینی که در جامعه هدفتان هستند، در چه مواردی نیاز به مشاوره حقوقی دارند؟

شما تنها زمانی می توانید به این سوال جواب درستی بدهید که بتوانید جامعه هدفتان را به خوبی تعیین کنید. یعنی باید به خوبی به سوال (Who) پاسخ گفته باشید. وقتی شما سن، تحصیلات، سطح درآمد، علائق و … موکلین هدفتان را بشناسید، پاسخ این سوال روشن می شود. در اینجا می توانید نیازهای موکلتان را به راحتی شناسایی کنید. حال، می توانید به او بگویید: چرا باید من وکیلت باشم؟

آیا ممکن است نیازهای موکلین هدف من تغییر کند؟ 

بررسی کردیم که اولین گام برای رسیدن به پاسخ سوال، شناسایی نیازهای موکل است. از خودمان می پرسیم، چرا باید من وکیلت باشم؟ از زبان موکل جواب می دهیم: چون خدمتی که ارائه می کنی، دقیقاً مطابق با نیازهای من است. اما آیا این کافی است؟ خیر. ممکن است این نیازها تغییر کنند. پس، باید یک سوال تکمیلی بپرسیم. آیا احتمال تغییر این نیازها وجود دارد؟ حال، باید خود را برای این تغییرات آماده کنیم.

خدمات حقوقی من چه خصوصیاتی دارد؟

چرا باید من وکیلت باشم؟ چون خدمات حقوقی من با دیگران متفاوت است. برای اینکه به شما مراجعه شود و شما را انتخاب کنند، باید خدمات حقوقی شما متمایز باشد. در نهایت موکلین بالقوه باید بتوانند به یک دلیل شما را به دیگران ترجیح دهند. آن دلیل را شما باید به او بدهید.

موکل شما با چه مبلغی با شما همکاری می کند؟

چرا باید من وکیلت باشم؟ چون حق الوکاله و حق المشاوره من با جامعه هدف من همخوانی دارد. فرض کنید شما موکلین هدفتان را تعیین کردید. می دانید آنها چه سطح درآمدی دارند. می دانید آنها چه نیازی دارند. پس به راحتی می توانید تعیین کنید که برای رفع آن نیاز چه مقدار حاضرند بپردازند.

اگر بیشتر از توقع آنها حق الوکاله یا حق المشاوره پیشنهاد شود، آنها خدماتشان را از رقبایتان خواهند گرفت.

موکلین بالقوه من چگونه جذب رقبا شدند؟

یکی از سوالاتی که باید به آن پاسخ دهید این است که موکلین بالقوه، چگونه جذب رقبا شده اند؟ آیا رابطه دوستانه ای از قبل بین موکلین و رقبای شما وجود داشته است؟ آیا این رابطه دوستانه باعث شده که رابطه کاری میان آنها شکل گیرد؟ آیا رسانه ها و شبکه های اجتماعی باعث جذب موکلین به رقبایتان شدند؟ استفاده از الگوهای موفق می تواند باعث موفقیت شما شود. حال نشان دهید که چرا من باید وکیلت باشم؟

چرا من نه؟ چرا از رقبای من خدمات گرفتند؟

چرا باید من وکیلت باشم؟ این سوال، پرسش ابتدایی شما است. از این سوال مهمتر این است که چرا من نباید وکیلت باشم؟ شما در اینجا دلایل عدم مراجعه به خودتان را بررسی می کنید. مثلاً بررسی می کنید و به نتیجه می رسید که حق الوکاله شما بیش از حدِ بهینه است. آیا آنها توانستند به شکل بهتری نیازهای او را تأمین کنند. با بررسی این موضوع شما نقطه آسیب پذیر خود را پیدا خواهید کرد.

اطلاعات تکمیلی 

برای بررسی بیشتر مقاله «چرا باید من وکیلت باشم؟»، ویدئوی زیر را مشاهده کنید. در این ویدئو، سیدعلیرضا شکوهیان به بررسی چگونگی پاسخگویی به این سوال پرداخته است. شما می توانید دیگر ویدئوهای حوزه برندسازی و بازاریابی را در این بخش مشاهده کنید. در سایت حقوقدانان سه بعدی می توانید فنون مدیریتی و اقتصادی را نیز به جعبه ابزار خود اضافه کنید. 

اشتراک گذاری: