چرا موکلتان دیگر به شما مراجعه نکرده است؟

چرا موکلتان

چرا موکلتان دیگر به شما مراجعه نکرده است؟ وقتی می بینید موکلینتان مجدداً به شما مراجعه نمی کنند، باید به این موضوع حساس شوید. این یعنی موکلتان، به هر دلیلی، دیگری را به شما ترجیح داده است. گاهی اوقات هم شخص دیگری در میان نیست. موکل شما از خدمات حقوقی شخص دیگری استفاده نمی کند و فردی بهتر از شما را نیافته است. اما می تواند به قطعیت بگوید که «دیگر نمی خواهد از شما خدمات حقوقی بگیرد». گاهی اوقات هم هیچ یک از این دو مورد نیست. در این مقاله خواهید دانست که چرا موکلتان دیگر به شما مراجعه نکرده است.

چند نفر از موکلینتان از دست می روند؟

آیا به این موضوع دقت کرده اید که چند نفر از موکلینتان دیگر به شما مراجعه نکرده اند؟ توجه به این آمار، نقطه شروع بررسی این موضوع است که چرا موکلتان دیگر به شما مراجعه نکرده است. شما سالانه بین ۱۰ تا ۳۰ درصد از موکلینتان را از دست می دهید. حتی ممکن است شما ندانید که چرا موکلتان از دست رفته است. اما توجه به این امر کمک زیادی به شما می کند. از این نقطه می توانید به دنبال پاسخ به این «چرا» باشید. آیا رفتار شما باعث عدم مراجعه موکلتان شده یا دلیل دیگری برای این موضوع وجود دارد؟

چرا موکلتان مجدداً به شما مراجعه نکرده است؟

اینکه چرا موکلتان به شما مراجعه نکرده است، دلایل متعددی دارد. به طور کلی مراجعه کنندگان به چند دلیل مشخص مجدداً به ارائه کننده کالا یا خدمت مراجعه نمی کنند. به آمارهای جهانی در این خصوص توجه کنید. این آمارها نشان می دهند که ۱ درصد از مراجعین به دلیل فوتشان دیگر به شما مراجعه نمی کنند. البته این موضوع بسیار نادر است و طبیعتاً در برنامه ریزی ها و استراتژی های شما نقشی ندارد.

۳ درصد بدلیل مهاجرت به شما مراجعه نمی کنند. آنها نقل مکان کرده و دیگر به شما دسترسی ندارند. در اینجا هم شما نقش چندانی در کنترل اوضاع ندارید. ۵ درصد از موکلینتان احتمالاً جذب رقبای شما شده اند. آنها رابطه دوستانه ای با رقبای شما برقرار کرده اند. این موضوع بسیار مهم است و ضرورتاً باید برای آن استراتژی مشخصی داشته باشید.

۹ درصد از موکلین قبلی، به این دلیل به شما مراجعه نمی کنند که مزیت نسبی مشخصی نداشته اید. اگر هم مزیت نسبی خاصی داشته اید، احتمالاً نتوانسته اید به خوبی آن را به مراجعه کننده ارائه کنید. دلیل عدم مراجعه ۱۴ درصد از موکلین این است که شما نتوانسته اید حداقل های لازم را فراهم کنید. این دست از موکلین از کیفیت خدمات شما راضی نبوده اند.

اما مهمترین دلیل اینکه چرا موکلتان مجدداً به شما مراجعه نکرده است، به رفتار شما بازمی گردد. آنها از رفتار، نحوه برخورد و تعامل شما راضی نبوده اند. با توجه به این آمارها، شما با اصلی ترین عوامل عدم مراجعه مجدد موکلین آشنا شدید. حال وقت آن است که ببینیم چگونه می توان موکلین خود را به موکلین وفادار تبدیل کرد. 

موکلین خود را به موکلین وفادار تبدیل کنیم

 چرا موکلتان مجدداً به شما مراجعه نکرده است؟ پاسخ به این سوال را با هم بررسی کردیم. با مهمترین عامل عدم مراجعه مجدداً موکلین آشنا شدیم: «خودتان». بله. این شما هستید که عامل عدم مراجعه مجدد موکلین هستید. مؤسسات حقوقی دیگر، سایر وکلا و مشاورین حقوقی، هیچ یک بیشتر از شما در این امر نقش نداشته اند.

پس، نحوه تعامل خود با موکلینتان را بررسی کنید. سعی کنید خطاهای ارتباطی و اشتباهات خود را رفع کنید. آنچه مهم است، تعداد موکلین شما نیست. این است که چند نفر از موکلینتان دوباره به شما مراجعه می کنند. حقوقدانان سه بعدی به خوبی از اشتباهات و خطاهای خود آگاه اند. قدم اول برای کمتر اشتباه کردن این است که بدانید کجا اشتباه کرده اید. دقیقاً مثل کاری که پزشک با بیمار می کند. وقتی بیماری مشخص شد، درمان آن چندان کار سختی نیست. 

ویدئوی زیر از عرفانه محمدی مقدم به بررسی عواملی می پردازد که چرا موکلتان مجدداً مراجعه نکرده است. برای بررسی دیگر مطالب حوزه «موکل نوازی» به این بخش از سایت مراجعه کنید.   

اشتراک گذاری: