برندسازی وکلا در گرو نظر مردم است!

برندسازی وکلا

برندسازی وکلا و حقوقدانان در گرو نظر مردم است. شاید این حرف برای شما قدری عجیب باشد. اما این نکته، خلاصه تمام آن چیزی است که در این مقاله می خوانید. برندسازی وکلا و حقوقدانان هم مثل سایر مشاغل ارائه کننده خدمات، به نظر مردم وابسته است. در این مقاله، یکی از رایج ترین اشتباهات وکلا و حقوقدانان را بازگو خواهیم کرد.

برندسازی وکلا و حقوقدانان

یک خطای بسیار مهم در باور عموم مردم وجود دارد. بسیاری از مردم می گویند نظر دیگران برای من اهمیتی ندارد. من زندگی خودم را دارم و خودم تعیین می کنم که چه بکنم و چه نکنم. اما آیا برندسازی شخصی هم با این جملات همخوانی دارد؟ آیا این عقیده می تواند در مسیر برندسازی وکلا یا حقوقدانان، عقیده و باور قابل قبولی باشد؟ پاسخ ما خیر است.

بگذارید با جمله معروف جف بزوس شروع کنیم. «برند شما همان چیزی است که در مورد شما می گویند، وقتی شما در اتاق نیستید». معنی خودمانی این جمله این است: «ببینید مردم درباره شما چه می گویند». «ببینید پشت سر شما چه حرف هایی می زنند». همه این ها یعنی برند شما. برندسازی وکلا و حقوقدانان هم از همین نقطه شروع می شود.

مدیرعامل شرکتی به نام شما

همه شما حقوقدانان و وکلا مدیرعامل حداقل یک شرکت هستید: شرکتی به نام شما. برندسازی وکلا و حقوقدانان به این معنی است که خودتان را برند کنید. یعنی در اینجا همه چیز حول محور شما می چرخد. بیشتر از خدمت حقوقیتان، این خود شما هستید که اهمیت دارید.

اگر تنها در خدمات حقوقی که ارائه می دهید خلاصه شوید، تبدیل به محصول می شوید. مجبورید با معیار قیمت با رقبای حقوقی و دیگر وکلا رقابت کنید. اما همیشه یک نقطه تمایز مهم وجود دارد: خودتان. از شما فقط یک نفر در دنیا وجود دارد. برندسازی وکلا و حقوقدانان هم در تلاش است تا همین یک نفر را رشد و توسعه دهد.

نظر دیگران را جلب کنید

به جمله جف بزوس بازگردیم. وقتی در اتاق نیستید، درباره شما چه می گویند؟ آیا می گویند شما وکیلی خوش فکر هستید؟ آیا می گویند شما وکیل قابل اعتمادی هستید؟ آیا می گویند شما وکیل خوش قلبی هستید؟ آیا می گویند از بودن و هم صحبتی با شما لذت می برند؟ آیا نقطه قوت شما را دانش حقوقیتان می دانند؟

به نظرتان اولین صفتی که پشت سرتان می گویند چیست؟ آیا شما هم دوست دارید که با همین صفت شناخته شوید؟ همین نکته، نقطه شروع مسیر برندسازی وکلا و حقوقدانان است.

شروع مسیر تغییر

به صفتی که با آن شناخته می شوید فکر کنید. گام اول برندسازی وکلا این است که بدانند با چه صفتی شناخته می شوند. مثلاً ممکن است پشت سرتان بگویند که شما وکیلی خوش قلب هستید. اما آیا شما هم دوست دارید اول از همه با این وصف شناخته شوید؟ خودتان ممکن است ترجیح دهید که به عنوان یک وکیل با دانش حقوقی بالا شناخته شوید.

تغییر در مسیر برندسازی وکلا این است که آنها شروع به تغییر این اوصاف کنند. مثلاً به فرض بالا برگردیم. شما با خود می گویید که آیا واقعاً دانش حقوقی بالایی دارم؟ اگر پاسخ منفی است باید مطالعات خود را بالا ببرید. اگر پاسخ مثبت است وارد مرحله بعدی می شویم.

آیا دیگران هم با این صفت شما را می شناسند؟ اگر این طور نیست، پس در نحوه ارائه ویژگی های خودتان درست عمل نکرده اید. پس، باید در قامت یک شخصیت حقوقی عالم ظاهر شوید. یعنی کالا و خدمتی که دارید را باید پشت ویترین قرار دهید تا دیده شود. این ویترین ممکن است یک کتاب، مقاله یا یادداشت باشد.

یک حقوقدان سه بعدی، دائماً در مسیر بررسی برند شخصی خود است. دائماً به برداشت های دیگران فکر می کند و آنها را اصلاح می کند. البته این موضوع ناظر بر فعالیت های کاری است و ممکن است شما در زندگی شخصی راه دیگری را در پیش بگیرید.

در ادامه، شما می توانید ویدئوی زیر از سیدعلیرضا شکوهیان را هم مشاهده کنید. برای مطالعه دیگر نکات مربوط به برندسازی وکلا، به بخش «برندسازی و بازاریابی» مراجعه فرمایید. 

اشتراک گذاری: