اقیانوس آبی وکالت: جایی که موکل هست و وکیل نیست

اقیانوس آبی وکالت
اقیانوس آبی وکالت: وکالت در سرزمین ناشناخته

اقیانوس آبی وکالت کجاست؟ آیا می توانیم به نحوی فعالیت کنیم که مسیر برندسازی و بازاریابی ما سرعت بگیرد؟ در این مقاله با اقیانوس آبی و قرمز آشنا می شوید. این استراتژی خصوصاً می تواند برای کارآموزان وکالت مفید باشد.

اقیانوس آبی کجاست؟

اقیانوس آبی کجاست؟ این اصطلاح چگونه مطرح شد؟ در سال ۲۰۰۵، دبلیو چان کیم و رنه مابورنیا کتابی را با نام «استراتژی اقیانوس آبی» منتشر کردند. این کتاب به سرعت فراگیر شد و میلیون ها نسخه از آن به فروش رفت. اما چرا این استراتژی توانست به سرعت به مباحث علمی راه پیدا کند؟ اقیانوس آبی یعنی حوزه ای که در آن رقیبی نیست. در واقع، در این فضا، نیازی نیست که شما سهم رقیبتان را تصاحب کنید. یا حتی نیازی نیست که شما به دنبال افزایش تقاضا در مشتریانتان باشید. مهمترین کاری که انجام می شود این است که تقاضا ایجاد شود. در مجموع، استراتژی اقیانوس آبی یکی از مهمترین استراتژی ها است. ضمناً از بی خطرترین آنها نیز محسوب می شود. (کاملاً بدون جنگ و خون ریزی!). اگر شما در اقیانوس آبی وکالت قرار بگیرید، همه چیز برای رشد شما مهیا است.  

اقیانوس قرمز کجاست؟

اقیانوس قرمز، فضای خون و خون ریزی است. در این اقیانوس کوسه ها و رقبای سرسخت به شما خوش آمد می گویند. آنها آماده اند که با شما رقابت و شما را حذف کنند. یک سری تقاضای مشخص در بازار وجود دارد. در اینجا هر چه تعداد رقبا بیشتر باشد، جنگ بر سر گرفتن این تقاضاها بیشتر است. هرچند در این بازار هم استراتژی های متعددی برای رقابت وجود دارد. (نگران نباش!). قرار گرفتن در اقیانوس قرمز یک وکیل را حذف نمی کند. با این حال، اگر می توانید به سمت اقیانوس آبی وکالت بروید.

اقیانوس قرمز وکالت

اکثر قریب به اتفاق وکلا در حال حاضر در اقیانوس قرمز قرار دارند. بیشتر وکلا و مشاورین حقوقی در تمامی حوزه ها مشاوره می دهند و وکالت می کنند. بیشتر وکلا و مشاورین حقوقی سعی می کنند بیشترین تعداد مهارت های خود را در کارت ویزیت بیاورند. قبول وکالت در تمامی پرونده های حقوقی، کیفری، خانواده، ثبتی، پای ثابت کارت ویزیت وکلا است. اما چند وکیل در این بازار وجود دارد؟ یک بازار کلی برای تمام وکلا! آیا در این بازار جنگ و رقابت وکلا برای تصاحب پرونده ها عادلانه است؟ آیا وقتی یک کارآموز وارد این اقیانوس می شود، می تواند نهنگ شکار کند؟ آیا سلاحی که در دست کارآموزان وکالت است، با سلاح وکلایی که ده ها سال سابقه دارند، یکی است؟

البته که برخی کارآموزان و تازه واردین به عرصه وکالت هم مهارت های حقوقی و غیرحقوقی بالایی دارند. اما به هر حال رقابت بسیار شدید است. آنها کار سختی برای شناساندن خود به جامعه هدفشان دارند. آنها باید نشان دهند که از وکلای باسابقه بهترند. اگر این اتفاق نیافتد، احتمالاً مجبور می شوند به ماهیان کوچک تر بسنده کنند. ماهیانی که در تور باسابقه ها نیافتاده اند.

اقیانوس آبی وکالت:

یکی از بهترین استراتژی ها خصوصاً برای کارآموزان حقوق، ورود به اقیانوس آبی وکالت است. احتمالاً تا مدتی شما در این اقیانوس تنها هستید. تا وقتی که بوی خون ماهیانی که شما شکار کردید، حس نشود. بازار جذابی که شما ایجاد کرده اید، در آینده نزدیک میزبان رقبای زیادی خواهد بود. مگر اینکه حوزه جذابی نباشد. بگذارید با ذکر مثالی این موضوع را روشن کنیم. وقتی شیوه جدیدی از کسب و کار ارائه می شود، بزودی ابعاد حقوقی آن با چالش روبرو خواهد شد. مثلاً کسب و کارهای مجازی در سال های اخیر با رشد قابل توجهی همراه بوده اند. از روز اول روشن بود که رشد این حوزه، چالش های حقوقی متعددی را در پی خواهد داشت.

وکلا و حقوقدانانی که این نیاز را پیش بینی می کردند، خود را به دانش حقوقی مرتبط مجهز کردند. امروز آنها مانده اند و دریایی از ماهیان ریز و درشت. کسب و کارهایی مجازی که بدنبال یک مشاور حقوقی و وکیل امین و مسلط هستند. (تازه اگر شانس بیارن پیدا کنن!). چرا که تعداد مشاورین حقوقی و وکلا با تعداد تقاضا همخوانی ندارد. یعنی مشاورین حقوقی و وکلای این حوزه، در اقیانوس آبی وکالت قرار گرفته اند.

این اقیانوس، همیشه آبی نیست!

همانطوری که گفتیم، وقتی یک حوزه سودآور می شود، همه به آن سمت می آیند. حالا وقت آن است که شما ورود رقبا را پیش بینی کنید و خودتان را به فضای امن دیگری ببرید. حوزه حقوق استارتاپ ها و کسب و کارهای نوپا شلوغ و قرمز شد. هرچند که هنوز هم تعداد مشاورین تخصصی خیلی کمتر از نیاز بازار است. اما آیا چند سال آینده هم وضعیت به همین نحو باقی می ماند؟ شما اگر باشید، چکار می کنید؟ صبر می کنید تا کوسه ها تمام ماهی های شما را ببلعند؟ پیشنهاد ما این است که به جای آبی تری بروید. وقتی حوزه حقوق استارتاپ ها اشباع شد یا این احتمال را می دهید، حوزه خود را تخصصی تر کنید. مثلاً به سمت حوزه فناوری های مالی (فینتک) می روید. تخصص کلی شما در حوزه حقوق استارتاپ ها است، اما بطور خاص در بخشی از آن تخصص بیشتری دارید.

همین مثال را به دیگر حوزه ها هم تسری دهید. ابتدا حوزه تخصصی خود را پیدا کنید. حوزه ای که فضای امنی برای شما باشد و بتوانید در آن حوزه حرفی برای گفتن داشته باشید. نیزه های خود را برای شکار تیز کنید. اینجا باید روی خودتان سرمایه گذاری کنید. کتاب ها و مقالات حوزه تخصصی خود را مطالعه کنید. از افرادی که می توانند در ابعاد غیرحقوقی و حقوقی کار به شما کمک کنند، راهنمایی بگیرید. در سمینارهایی که مشتریان آینده شما حضور دارند، شرکت کنید. اینگونه ذهن شما هم مثل آنها فکر می کند. دغدغه های آنها را می دانید. همین موضوع باعث می شود که در خلأ وکالت نکنید. یک حقوقدان سه بعدی، استراتژی دارد. همین استراتژی به او کمک می کند تا آینده را آن طوری بسازد که می خواهد.

ویدئوی زیر به طور جامع به بررسی این موضوع می پردازد.

اشتراک گذاری: